Ads 468x60px

Pages

sobota 22. marca 2014

Ako cestovať bez mapy a ako na cestách ušetriť

Dobrodružné cestovanie



Pri svojich cestách sa často učím na svojich chybách. Veľakrát sa búcham do hlavy keď niečo spackám a nevyjde mi tak ako by som si predstavoval. Niekedy je však lepšie sa chybám vyvarovať. Práve z toho dôvodu som sa rozhodol napísať čo robím a čo zas nerobím pri cestovaní. Nemusíte so mnou súhlasiť to ani nechcem. Vytvorte si svoje vlastné pravidlá, ktoré Vám budú vyhovovať. Ja sa teraz podelím o tie moje.

Čo zásadne nerobím pri cestovaní

- nekupujem mapu
- nekupujem bedeker
- neobedujem v reštauráciách v centre mesta
- nespím v luxusných hoteloch
- neletím business triedou
- nevyužívam cestovné kancelárie

Čo  zásadne robím na svojich cestách

používam Internet 
- zisťujem si vopred čo je v meste najlákavejšie (pamiatky, jedlá, bodovi, podujatia)
- rezervujem si hostel
- zaplatím si cestovné poistenie
- z každej destinácie si odnášam čo najviac spomienok, pocitov a zážitkov
- na cestách filmujem, fotografujem alebo zapisujem všetko čo sa mi zdá zaujímavé

Zdroj informácií

Pred cestou používam najčastejšie Internet ako zdroj informácii. Cestu na letisko, z letiska či cestu k hostelu alebo vybranej pamiatke si vždy pozriem vopred cez google mapy - https://maps.google.sk/ Táto parádna funkcionalita google umožňuje aj pozrieť miesto z pohľadu ako kebyže stojíte rovno v určenom mieste. Volá sa to myslím google walk alebo walking maps. Ako to vyzerá na Liverpoolskej stanici možno vidieť kliknutím na tento link. Pomocou tejto funkcionality nebude problém sa rýchlo zorientovať kde treba ísť. Ako bude vyzerať hotel v ktorom budem spať. Kde je zastávka na ktorej vystúpim atď. 

Na Internete samozrejme zistím, čo v meste najčastejšie ľudia pozerajú. Nemusím tak kupovať drahý bedeker mesta. Ak som napríklad v Amsterdame, stačí zadať do Google "co vidiet v amsterdame" alebo v angličtine "what to see in amsterdam" prípadne ísť rovno na istotu na http://dromedar.sk alebo zahraničný kvalitný server http://www.tripadvisor.com/ kde si po zadaní destinácie hneď zistím základné informácie ako teplota v krajine, fotky základných miest kde turisti chodia, prípadne ceny v krajine, valutové kurzy atď. Čo zabudnem získam hneď pri vystúpení z lietadla alebo iného dopravného prostriedku. Na staniciach a letiskách v každom vyspelejšom meste nájdete informačné stánky kde Vám láskavo a jednoducho vysvetlia čo len potrebujete v danej chvíľke vedieť (odchody vlakov, autobusov z letiska do centra, cena autobusových liniek, či je v meste metro a aké sú linky, získanie rôznych brožúrok a pamätihodnostiach daného mesta atď...). 

Ubytovanie

V rámci šetrenia finančných prostriedkov pri ceste o samote využívam hostel. Je 50-70 percent lacnejší ako hotel s tým, že lokalita býva prevažne v centre mesta. Personál väčšinou tvoria študenti alebo cestovatelia z iných krajín, ktorí si takto privyrábajú na svojich cestách. Zatiaľ som sa vždy stretol s čistou izbou a príjemným personálom. V hosteloch sa dajú objednať aj raňajky. Ceny sa pohybujú v európskych mestách do 5 EUR za raňajky. Prevažná väčšina hostelov má zadarmo Internet aj keď stretol som sa už v Anglicku aj s tým,  že to bolo za poplatok. Ja na rezerváciu hostela po celej Európe využívam stránku http://www.hostelbookers.com/   a zatiaľ ma nikdy nesklamala. Na stránke viete zistiť všetko potrebné o hosteloch vo Vami vybranej destinácii. Na stránke je adresa hostela, fotografie interiéru či exteriéru ako aj informácie o cene, či veľkosti izby atď. Veľmi dôležitou funkcionalitou na stránke sú aj recenzie ľudí čo prespali v hosteli. Tiež to môže poslúžiť ako kritérium pri výbere hostela. Vždy keď som vyberal hostel som vedel do čoho idem. Zistil som si čo najviac o hosteli a až potom rezervoval hostel. Čo je výborné na tejto stránke je možnosť rezervovať si hostel s tým, že zaplatíte len 10 percentnú zálohu za cenu pobytu čo je paráda pri cestovaní v ktorom nerobíte príliž striktné plánovanie. Čiže napríklad ja si vyberám hosteli v cene od 6 do 15 EUR. Nad túto sumu sa mi už neoplatí kupovať hostel. No a taká záloha potom je len 1 EURO. Čiže ak by sa mi plány zmenili a ja nakoniec nechcem prespať v Newcastle tak ma to jedno EURo nezabije ak tam nepôjdem.  
Toto sa mi zdá veľmi výhodné. Máte rezerváciu, ktorú si viete dajme tomu zabezpečiť mesiac alebo deň dopredu a ak zmeníte plány tak to až taká tragédia nebude. Čo je výborné je aj to, že hostel nebýva väčšinou kompletne obsadený takže ak sa rozhodnete o deň, dva naviac v danom meste tak to problém s prespaním nebude žiadny. Ja som to takto spravil v Barcelone. Rezervoval som sa v hosteli len na jednu noc s tým, že ak sa mi tam nebude páčiť, pojdem inde. Prespal som tam jednu noc a veľmi sa mi tam páčilo tak som hneď ráno predĺžil pobyt o ďaľšiu noc. Jedna dôležitá vec je ak už prídete do hostela nezabudnite si zabezpečiť locker (zámok). Umožní Vám tak zamknúť si batožinu v skrinkách a vy si môžete ísť vychutnať mesto bez obáv o Vašu batožinu. Ďalšia rada je, ak sa máte odhlásiť s hostela o 10:00 a Vám letí lietadlo až večer, využite tento čas a neobmedzujte sa batožinou. Tú si na krátky čas môžete nechať aj v hosteli aj keď ste už odovzdali kľúče. Každý hostel je na to vybavený batožinovou zónou. Ja to takto zvyknem robiť a využívam ešte kúsok času bez batožiny.

Ľuďia čo nechcú konverzovať s mladými cudzincami, chcú mať svoje vlastné súkromie. Nechcú používať lockeri (zámky na skrinku) a nechcú sa deliť o sprchový kút s ďalšimi dobrodruhmi si kľudne v danom meste môžu objednať hotel. Dávam do pozornosti stránku http://www.booking.com/ cez ktorú som už tiež objednával hotel. Napríklad do Ríma keď som tam bol na romantickom výlete. Hotel je už samozrejme drahší ale je to len na Vás. 

Odporúčam využívať aj cestovanie cez noc, kedy ušetríte jeden nocľah pretože sa dá prespať vo vlaku, alebo autobuse. Dokonca ako dobrodružstvo niekedy prespím aj na letisku aj keď to už nie je pre každého. Viacej o tom ako spať na letisku nájdete na stránke http://www.sleepinginairports.net/ .

Letenky

Zásadne kupujem letenky nízko nákladových spoločností  ako RYANAIR alebo EASYJET . V akciách je možné zakúpiť spiatočnú letenku aj za 39 EUR. Napríklad obojsmerný let do Barcelony ma vyššiel na 62 EUR. Prípadne let z Bratislavy do Liverpoolu za 69 bez batožiny a to nebola žiadna akcia ale normálny let. Odporúčam vyberať si deň odletu v utorok, stredu alebo vo štvrtok kedy ceny leteniek stoja najmenej. Tiež lety v noci sú lacnejšie ako tie ráno. Už nebýva pravidlom ako dakedy, že ak si kúpite letenku 2 mesiace dopredu tak bude lacnejšia. Neplatí to ! Poslednú letenku čo som rezervoval bola cca 24 hodín pred odletom a stála 54 EUR bez batožiny čiže rovnako ako keby že ju objednávam mesiac pred. Dôležitý je preto hodina odletu a deň v týždni ako doba rezervovania letenky.  

Pre a proti pri cestovných kanceláriách


V rámci šetrenia by som určite neoslovoval cestovnú kanceláriu. Cestovná kancelária síce všetko zariadi za vás a vy ste bez starostí ale prídete tak o dobrodružstvo a možnosť hrať sa na dobrodruha :)

Veci, ktoré spraví cestovná kancelária za Vás

- rezervuje dopravu (letenky, lístky na autobus, či vlak)
- rezervuje hotel, hostel apartmán
- vybaví cestovné poistenie na dobu pobytu
- vytlačí Vám množstvo papierov a potvrdení
- v prípade spackaného výletu sa môžete ísť sťažovať ale neviem aká je percentuálna úspešnosť refundácie nevydareného pobytu

Veci ľahko zvládnuté aj bez cestovnej kancelárie

- rezervujem si lacný let cez nízko nákladové lety ako RYANAIR alebo EASYJET, nebudem viazaný termínom a sám si vyberiem destináciu, spôsob a typ dopravy. Môžem si ju hocikedy zmeniť keď budem chcieť a podľa potreby sa rozhodnúť ako mi bude vyhovovať najlepšie.
- rezervujem si ubytovanie podľa svojej vlastnej predstavy, nebudem ohraničený ponukou cestoviek. Budem na 100 percent vedieť do čoho idem. Veľakrát sa stáva, že to čo vidíte v katalógoch cestoviek nezodpovedá skutočnosti.
- spoznám viacej ľudí bývajúcich v destinácii pretože sa na bežné otázky budem musieť pýtať recepčných, rezidentov či ľudí, ktorých na svojej ceste spoznám a to je podľa mňa celkom dobrodružná skúsenosť, hlavne keď oslovenému nerozumiete alebo on Vám :)
- cestovné poistenie sa dá vybaviť aj poslaním smsky. Napríklad cez UNION poisťovňu. Viac na http://www.smspoistenie.sk/  Nechcem propagovať poisťovňu, len v minulosti, keď som bol snowboardovať v Rakúsku, tak som si takto smskou objednal cestovné poistenie. Stojí to pár EUR. Dnes už ale používam iné cestovné poistenie. Poistenie na kreditnú kartu, ktoré platí na celý rok. Kedže cestujem často, zdá sa mi to výhodnejšie. Skoro každá banka takéto niečo ponúka. Ale pozor, takéto poistenie ak po roku nezrušíte tak sa Vám automaticky predĺži o ďalší rok. 

Tiež som sa dočítal niečo o tom, že ak cestujete na obdobie väčšie ako je pol roka tak je výhodné zaplatiť si nejaké špeciálne cestovné poistenie a odhlásiť sa zo zdravotnej poisťovne na Slovensku. Tým ste oslobodený od platenia klasického zdravotného poistenia na Slovensku. Tým pádom sa pre Vás stáva Slovensko ako jeden zo štátov Európskej únie a ošetriť by Vás už mohli len na základe cestovného poistenia. Zatiaľ som to nemusel riešiť, možno raz aj ja pôjdem na dlhšie obdobie a potom to bude aktuálne a napíšem o tom viac. 

O tom prečo je potrebné uzavrieť cestovné poistenie bolo napísané už veľa článkov. Takže použitím googlu si to viete zistiť. Pre tých lenivejších aspoň prvý článok čo som našiel http://www.dovolenkainfo.sk/cestovne-poistenie/502-preco-uzatvorit-cestovne-poistenie

Veľmi rád čítam dobrodružné knižky a hlavne v elektronickej podobe. To sa potom ľahšie cestuje. Dávajú mi veľa potrebných informácii, ktoré na cestách využívam.

Čerpám energiu a zážitky z cudzích miest

Hlavným účelom mojich ciest je poznať miesto v ktorom som, neponáhľať sa za nikým a za ničím a vychutnávať si každú chvíľu v cudzine. Natočiť a nafotiť len toľko toho aby ma to neobmedzovalo a nebralo mi to svoju cestovateľskú pohodu. Nesúdim a neodsudzujem iných ľudí za to, že vypadajú inakšie ako som ja. Žijú v inej kultúre a majú svoje vlastné pravidlá, ktoré som možno za takú krátku dobu akú som niekde bol ešte nestihol spoznať. Ja možno pre iných tiež vyzerám ako špinavý cestou zničený, spotený turista preto nebudem pri pohľade na pre mňa cudzieho človeka nechápavo krútiť hlavou a radšej si pomyslím, že každý človek na tejto zemi má svoj osobný príbeh, svoju cestu a my nemáme právo sa mu do nej starať alebo pohoršovať sa nad ňou.





0 comments:

Zverejnenie komentára

 
Blogger Templates