Ads 468x60px

Pages

streda 19. marca 2014

Marihuana, prostitúcia ale aj fajné syry či Van Goghovo múzeum

Amsterdam


Len 45 minút trval let medzi Londýnom a Amsterdamom. Takéto lety mám rád, pretože som pri vedomí a nestihnem zaspať. Užijem si tak aspoň výhľad z okna lietadla. Tý čo ma poznajú vedia, že dokážem zaspať v akomkoľvek dopravnom prostriedku (okrem stavu, keď sám šoférujem). Cesta lietadlom bola v pohode. Strpel som aj 100 kilového spolusediaceho. Našťastie som sedel pri okne, takže som výhľadom na more úplne ignoroval jeho ostré lakte, zasekávajúce sa pod moje rebrá. Názov Benátky severu je naozaj výstižný pre Amsterdam. Neviem si predstaviť ak by sa hladina mora zdvihla čo i len o jeden meter. Poprepájané kanáliky dávajú Amsterdamu punc šmrncového mesta. Páčila sa mi hlavne architektúra. Presne taká akú som si predstavoval. Stavby sú úplne charakteristické pre Amsterdam. V podstate majú vlastný štýl, ktorý architekti volajú Amsterdamská škola.

Odvolávam čo som napísal o Cambridge, že je to veľké mesto bicyklov. Väčšie mesto bicyklov je určite Amsterdam. Jazdí tu na ňom každý. Od univerzitného študenta, cez manažéra v saku až po mníšku. Asi najvačšie potešenie z turistov majú tunajšie coffeeshopy. V tomto meste je ich minimálne 200. Bolo krásne sledovať dohúlené partie ľudí putujúcich po centre mesta. A tá sladká vôňa povznášajúca ulicami. Marlyovci si tu musia užívať. A pozor dostávame sa do neprístupnej zóny neplnoletých. Red District zóna, ulička lásky. No porovnal by som to veľkosťou asi ako celé námestie v Banskej Bystrici. Od Dolnej ulici až po hlavnú Poštu výklady s poloodetými podnikateľkami lásky. Ale najväčšia sranda je to, že táto ulička je taká známa, že po nej chodia turisti z celého sveta len sa kuknúť čo to je zač. Dokonca aj páriky dôchodcov som tu videl. Nesmie sa to fotiť ani natáčať takže žiadne video odtiaľ nemám. Navštívil som aj múzeum sexu. Nedalo mi to, kedže je to v Amsterdame tiež často navštevované miesto.

Druhý deň sa niesol v kľudnom tempe. Vstal som až niečo pred jedenástou, lebo sa mi dobre nespalo. Moji susedia vydávali čudné zvuky cez noc takže som si odpočinul hlavne keď už z izby odišli. Rozhodol som si spraviť prechádzku z hostela až do centra. Trvalo mi to pešo cca 30 minút. Zastavil som sa v Starbuckse na fajnej káve. Už tradičné grande cappuccino nesmelo chýbať. Starbacks na ulici Rembrandt street určite odporučím každému, ktorého cesty vedú do Amsterdamu. Asi najväčšia kaviareň tejto značky v akej som bol. Príjemné prostredie a zadarmo Internet. Ideálna kaviareň ak chcete pár hodiniek v tomto meste pracovať. Napríklad písať blog. V Amsterdame nepotrebujete mapu už len preto, že je na každej zastávke električky s presne určenou polohou. Ja som sa orientoval v meste práve pomocou týchto skvelých pomôcok.



Cestovateľské rady


Ak ako hlavnú batožinu používate veľký ruksak, dajte si pozor aby Vám neviseli šnúrky na zapínanie len tak ledabolo. Riadne si pozapínajte všetky pracky a klipsne inak sa Vám môže stať čo sa stalo mne pri lete EasyJet spoločnosťou. Vedúcej sa nezdal môj ruksak tak som ho musel ísť odniesť do oversize baggage zóny čiže nadrozmernej batožiny a až tak mi ruksak zobrali. Nestálo ma to síce žiadnu finančnú pokutu, ale musel som zbytočne prenášať ťažký batoh cez cele letisko. Tiež si dajte pozor pri tejto spoločnosti na príručnú batožinu a jej rozmery, pretože sa s plus piatimi centy naviac neserú. Našťastie sa to nestalo mne ale jednej predomňou. Mala o 5 centimetrov väčšiu batožinu a už to bolo za príplatok 45 libier (cca 50 EUR). Pravdepodobne to až tak nekontrolujú pri normálnych letoch ale pri týchto nízko nákladových určite áno (musia z niečoho žiť).
Ak chcete v Amsterdame navštíviť len centrum tak celé centrum sa dá prejsť za polhodinu bez jazdného lístka. Ja som si kupoval na 2 dni permanentku za 12 EUR, lebo lístok jeden stojí 1,5 EUR. Ale poviem Vám nepotreboval by som ho. Električkou som šiel len 3x za celý pobyt takže sa mi neoplatila. Ale nemohol som vedieť :)
Dobrá alternatíva je aj požičať si bicykel. Stojí to 8 EUR na celý deň ale s bicyklom ste rýchlejší než električka. Platí tu však pravidlo. Treba kupovať reťaz so zámkom drahším ako cena bicykla. Krádež bicyklov je tu na dennom poriadku. Na niektorých bicykloch som dokonca videl aj 2 zámky.

0 comments:

Zverejnenie komentára

 
Blogger Templates